Kak-dags!

näej, nu satte jag o Mommie igång och skulle baka en kaka :)
Eftersom jag såg tidigare att Ann skrivit på Fejjan att hon skulle göra en lakritskladdkaka blev jag otroligt
nyfiken på hur den ska smaka..
Så jag satte igång och söka reda på ett recept på nätet och kom fram till ett (där jag slapp åka o handla), så det fick det bli!



Kladdkaka med lakritssmak
100 g smör
3/4 dl krossad turkisk peppar
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
2 ägg
en gnutta salt

smör att smörja form
pumpakärnor

Ugn, 175 grader. Använd en rund springform och sätt fast ett bakplåtspapper i botten. Smör kanterna och snurra över pumpakärnor.

Smält smöret i en kastrull och vänd ner den krossade turkiska pepparn. Rör runt tills lakritsen har smält och blivit en geggig massa. Vänd ner 1 dl socker och rör runt så massan hyggligt slät. Rör sedan ner resterande ingredienser och häll upp i formen.

Grädda i 15 minuter och låt sedan svalna. Låt vila i kylen ett par timmar så att den sätter sig. Njut!




Än har vi kladdkakan i ugnen, men SNART (om ca 10 min) får vi ta ut och provsmaka.
Vi tog och fusksmaka lite på degen, men den var inget vidare :s så då får vi hoppas att kakan blir god! :) wiho.
Heja mig och mommie!

Skriver ett inlägg senare om bedömningen.
Pusssss på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0